Outras
Pontes do río Miño
Escribe Secundino Lorenzo
Volver a
Pontes do río Miño.
Ponte Nova de Portomarin
Mapa onde aparece a Ponte
Nova de Portomarin, xa coas augas do encoro de Belesar
anegando ata a cota máxima. Esta ponte ten sobre 300 metros, e sobre
25 m. de altura e salva perfectamente a chea do encoro de
Belesar. Foi feita cando a presa de Belesar, que estaba
prevista con 100 m de altura pasou, polas súas
característica de curvatura a 129 m.
A súa situación da ponte ten as seguintes
coordenadas 42.803517
, -7. 616056. Foi
feita nos mismos anos co embalse de Belesar. En 1962 xa
estaba feita a Ponte.
Fotografía do actual Portomarin.
Ano 2002. Foto de
Secundino Lorenzo.
Na fotografía, co encoro
de Belesar moi baixo, vese a antigua ponte do Camiño de
Santiago, entre Sarria e Portomarín, que queda a varios
metros de profundidade cando o encoro está cheo. Por eso se fixo
a primeira ponte que se ve e que marca a cota do encoro. O
pueblo que se ve é Portomarín que precisamente estaba
antiguamente nesta beira esquerda, San Pedro, e na outra,
San Xoán, ver
fotografía seguinte.
Fotografía da Ponte
Nova de Portomarín onde se pode comparar coa que
había. Fotografía de Secundino Lorenzo. Ano 2002. A cola
do encoro estaba máis baixa e o río Miño estaba como en
tempos pasados...
Portomarín en Nadal de 1962. Soio habían
retirado a Igrexa, de San Xoan o resto quedou así. A esquerda
San Pedro, que tamén tiña unha igrexa románica que se perdeu... Posteriormente
desmantelaron as casas. Asolagaron ao pueblo tres meses antes de
aprobar o encoro de Belesar no Concello de Ministros.
Algunha xente tuvo que saír en Barca.
Fotografía sacada do libro
"Belesar o orgullo de España" de Afonso
Eiré.
Fotografía antigua onde se vé Portomarín, o
gran pueblo que no ano 1946 fora nombrado Conxunto
Histórico. De poco lle serviu xa que no ano 1960 quedou
asolagado polo encoro de Belesar. Aquí vese a parte dereita
San Xoan, coa igrexa que se salvou e na parte esquerda San
Pedro coa igrexa que desapareceu para sempre.
Esta é a presa do encoro de Belesar que
inaugurou Franco o 10 de setembro de 1963 e que foi o motivo
de facer a Ponte Nova de Portomarín, xa que a ponte pequena
quedou no fondo e a ponte romano-medieval xa non existía
practicamente. A fotografía de Secundino Lorenzo é
dunha gran chea que houbo no ano 2000. Portomarin está 52
km. augas arriba. A presa ten 129 m. e foi no seu día a
presa máis alta de Europa. Foi construida polo inxeneiro
Luciano Yordi de Carricarte, empleou o método de dobre
curvatura ao facer o muro da presa. Un fito naquel momento.
Ver nesta misma web, no apartado de encoros do río Miño,
ó que supón este sistema na anchura da presa con este
sistema ou o sistema vertical que se usaba naquela época, as
diferencias eran incribles....
Ponte Mourulle.
(Ponte dos Tornillos)
Ponte de Ferro
Ponte Mourulle,
Ponte dos Tornillos,
Ponte dos parafusos, Ponte de Ferro, ten varios noves.
Coordenadas 42.693378 -7.706168
Unha curiosidade é que no tramo entre Belesar e
Portomarin soio había unha ponte, que por certo foi moi
reivindicada, era coñecido como Ponte Fortes, en
honor a Fortes o seu impulsor alá entre 1945-47 , que permitía
pasar o río Miño dende Taboada a zona do Saviñao e concretamente
a Currelos e logo ata Rubián;
facía moi pouco que a fixeran como unha vella reivindicación.
Aparece na fotografía o lonxe entre socalvos de viñas que colleu
o encoro, que había moitos na zona, ver as ladeiras...
Fotografía sacada do libro "Belesar o
orgullo de España" de Afonso Eiré.
Na fotografía a Ponte Fortes que quedou asolagada.
O nome venlle do propietario dunha gasolinera en Taboada
que foi o que insistiu para conseguir se fixera este paso, inda
sabendo que iba desaparecer si se facía o encoro de Belesar. Descoñezo ao autor da fotografía.
Pois ben esta ponte que aparece na fotografia quedaba asolagada polo encoro de Belesar e polo tanto
houbo que facer outra. Sobre a ponte Fortes hai un video de
Roger Subirana que merece a pena ver,
este é o link.
A ponte que se fixo foi a Ponte Mourelle, que une as parroquias de
San Xián de Ínsua e de San Vicente , ponte que fixo o enxeneiro
de caminos Antonio Torroja no ano 1969 . Ao
final fíxose e chamáronlle, a xente da zona, a Ponte dos Tornillos ou Ponte dos
Parafusos... É curioso que Antonio Torroja era o pai da cantante
do Grupo Musical Mecano.
Esta é a fotografía da
Ponte Mourulle ou Ponte dos Tornillos que veu a resolver que a Ponte
Fortes quedará asolagada e polo tanto inservible.
Fotografía sacada do libro "Belesar o orgullo de España"
de Afonso Eiré.
Esta é a Ponte dos tornillos,
ou Ponte Mourulle . Fotografía de Martinidexian.
A ponte ten 269,4 m. en
tres vanos. A luz do central é de 156 metros e ten un ancho
de 8,26 m. que permite pasar vehículos e polas esquinas ten
beirarruas para os peóns. Os dous piares están anclados case
na beira.
Fotografía da Ponte Mourulle, sacada da web
Galicia Máxica. Descoñezo o autor da fotografía. Aquí vense
as beirarruas. Pola ponte pasa a estrada LU-611.
No mapa de Google vese a Ponte Mourulle, así
como o club náutico e unha pequena zona fluvial e o mirador.
A zona seica e moi bonita, teñen unha área
recreativa, con un albergue e un club náutico, e tamén
fixeron un mirador. Os comentarios é que a zona merece a
pena pero que tanto o club como albergue sempre están
pechados.
Este é o mirador. Descoñezo ao autor da
fotografía.
A necesidade
desta ponte é evidente, para pasar dun a outro lugar
había que coller a barcaza ou ben ir a presa de Belesar. Así
pódese dende Escairón chegar a Taboada, por exemplo, pasando
esta ponte.
Volver
Ponte
de Chantada
Estrada Lu-533
Mapa da Ponte Nova que se
fixo por debaixo do encoro de Belesar e para poder cruzar
sobre o río Miño e salvar un pequeno canón que hai no lugar.
A Ponte está na estrada LU-533 que vai dende Monforte de
Lemos a Lalin pasando por Chantada.
Esa estrada xa existía fai moitos anos pero
cruzaba o río máis abaixo, na zona que pon o mapa Ribeira
Sacra.
Esta é a Ponte Nova da
estrada LU-533 que cruza o pequeno canón que está debaixo do
encoro de Belesar. A
Ponte de coordenadas lat. 42.615924 long -7.712471 ten
394 m. de lonxitude e unha altura de 92 m.
Na zona está situada unha das igrexas máis
bonitas da Ribeira Sacra, zona do Miño, a de Santo Estevo de
Ribas de Miño. Unha auténtica marabilla.
Neste mapa de Google Earth vese a Ponte e por
riba está situada a igresa de Santo Estevan de Ribas de Miño.
Tamén se ve a situación da ponte, ver a esquerda o encoro de
Belesar e a estrada que leva a Monforte.
Outra fotografía da Ponte de Chantada no río
Miño. A fotografía é de Tono Arias.
Ponte de San Fiz.
Puente de San Fiz. Mapa.
Coordenadas
42º 36' 19.0" N - 7º 43' 08.9" W
Antigua ponte da estrada
Chantada Monforte LU-533 que pasaba o río Miño. Chámase
Ponte de San Fiz, foi construido en 1931. Na
fotografía de Secundino Lorenzo vese ao fondo a Ponte de San
Fiz. Por certo ao
pasar a Ponte a estrada da dereita vai a Belesar e a da
esquerda empalma coa nova que vai a Monforte.
Nestas curvas faixe a famosa "Subida de
Chantada", un "rally" que parte desta ponte e
fai tódalas curvas que hai no lugar e podedes ver nas
fotografías.
Ponte de San Fiz. Descoñezo ao autor da
fotografía. A estrada que vai a dereita vai por Belesar ata
o famoso meandro do Miño, o Cabo do Mundo.
Un pouco a dereita da Ponte desemboca o río
que pasa por Chantada, o río Asma, por certo cun final moi
espectacular, tanto como os socalvos de "bon viño" que se
ven na fotografía.
Volver
Ponte de Belesar.
Puente Belesar.
Coordenadas 42.591132 , -7.725056
A ponte pódese chegar dende Chantada collendo
a estrada a Monforte e logo baixando a ponte de San Fiz,
xusto nas famosas curvas de Chantada, baixando a
desembocadura do río Asma. A estrada a coller é a . Lug-P-1804
A Ponte construida no ano
1830, sobre unha base medieval que foi destruída por unha
crecida do ano 1780.
Deste lugar sae un catamarán que recorre a
ribeira sacra do río Miño ata Os Peares e viceversa.
A fotografía é de Secundino Lorenzo.
Outra fotografía da misma Ponte. Descoñezo o autor.
Seguindo esa estrada acaba un
no Cabo do Mundo, un meandro do río Miño moi famoso.
Ponte de Portotide
Mapa da zona onde está a Ponte de Portotide,
moi preto do meandro Cabo do Mundo, un lugar espectacular e marabilloso.
Coordenadas lat. 42.573996º long -7.728861
Nesta zona tamén está a ponte de Portotide
que cruza o río Miño ao Pincelo. A fotografía é de Secundino
Lorenzo.
Esta ponte está no límite do concello do
Saviñao na marxe dereita do río e o concello de Chantada na
marxe esquerda.
Fotografía do río Miño dende Soutariz, coa Ponte que cruza a
Pincelo. Ó fondo o meandro do Cabo do Mundo e o Monte
Navallo, onde dicen que Cristo
perdeu a navalla e non a atopou...
Outra imaxen da ponte coas viñas en socalcos
na parte esquerda. A estrada é a que leva ao meandro "Cabo
do mundo" Lu-P-5819. Fotografía Secundino Lorenzo.
Vexamos un pouco de historia desta ponte:
Esta é unha fotografía de principio do seculo
XX. Leva a autoría de photo Bucket ?. Esta fotografía está
exposta no Ecomuseo Pazo de Arxeriz e data o parecer de
1926. Por certo merece a pena visitalo.
Evidentemente esta antigua ponte quedou no
fondo do encoro dos Peares. O río Miño tiña que ser unha
marabilla nese lugar, eso si unha marabilla pero peligroso
lugar en canto a que iba nun canón profundo. Hai un feito
que demostra esta peligrosidade:
Da páxina web "A máxia do Saviñao e
Galicia" copio este pequeno texto que deixa esta afirmación
demostrada:
..."Un
vecino de Nogueira nos explicó que hace unos 150 años, a
orillas del río Miño, en el tramo comprendido entre
Portotide y la parroquia de Nogueira ocurrió un naufragio
donde fallecieron aproximadamente 30 personas procedentes de
la comarca de Rodeiro (Pontevedra), que iban a Portotide a
trabajar a la vendimia. Se decía que cruzaron el río por la
noche.
Fueron enterradas en un campo de propiedad
privada (Prado do Cerdeiro da Veiga), situado al lado de
Nogueira"...
Deste mismo traballo copio esta fotografía:
A fotografía leva a autoria clara de
photoBucket
"Outono na ponte de Portotide" fotografía
firmada por Turismo de Chantada.
Volver
Ponte da Barca
OU- 305 Ribadavia-Arnoia.
Mapa de situación da Ponte
da Barca que une Ribadavia con Arnoia. Tamén coa OU-402,
que vai dende Ourense ata Cortegada, pasa polo tanto por Castrelo de Miño
e por Arnoia entre outros pueblos.
Coordenadas lat. 42.280390 long
-8.139230
A ponte está na OU-0305 que vai de Ribadavia
a Arnoia.
Os traballos comenzaron o 20 de junio de
1971. Inaugurouse o 20 de xulio de 1973 as 19 horas. De
tódolos xeitos os acesos a esta ponte, que chamaron, Ponte
da Barca, 2 km e 313 m tardaron casi dous anos en estar en
condicións óptimas para a circulación. Realmente quedou
lamentable según consta en escritos que pasa a Corporación
de Ribadavia ao gobernador civil da provincia:
"...lamentable, ni el firme, ni las cunetas quedaron en
condiciones de servicio. Se cubrió de tierra para el día de
la inauguración..."
Esta é a Ponte da Barca
que atravesa o río Miño a 2.43 km. por debaixo de o encoro de
Castrelo de Miño. Ten aproximadamente 110 m. de largo e 5 m.
de anchura. A obra era, dende logo, moi esperada, xa nos
plans da diputación do ano 1955 estaba incluida a
construción da ponte. Vendíase o tema de que esta ponte era
nacional e internacional; eu penso que nacional dende
logo, internacional costa creelo...
Descoñezo ao autor da fotografía.
Ponte da Barca. Desembocadura do río Avia
no río Miño. Fotografía de Julio Puentes Agregán.
Por certo Julio, moitas grazas polos datos
que me mandaches e pola fotografía por suposto.
Gústame tamén esta fotografía de José
Antonio López Martínez onde se ve o fondo a Ponte da
Barca, a esquerda o monte de a Carixa (Castrelo) e a dereita
o monte de Santa Marta (Ribadavia). Mais ao lonxe Francelos
e os montes de Melón.
O nome seguramente lle ven de que neste lugar
había barcas para pasar dende a desembocadura do río Avía a
zona de Arnoia. Ver algunas fotografías destes pasos:
Na fotografía a famosa Barca de Ribadavia.
Fotografía de M.A.P.O. Os que están na barca son Rubén
García e Xesús Mª Ferro.
A misma barca cruzando o
río Miño ateigada de xente. Debía chover xa que se ven
paraugas. Descoñezo ao autor da fotografía.
Conxunto de barcas para
cruzar esta zona antes de facer a ponte; como as paradas de taxi actuais.
Descoñezo ao autor da fotografía.
Nesta fotografía, da que descoñezo ao autor, vese a chamada "Barca de Porto a Corbeira", ao
parecer a barca máis grande que cruzaba o río Miño e
pertencía ao Mosteiro de Melón e unía o couto de Francelos
co de Reza. A fotografía está clara que é na
desembocadura do río Avia, que o río Miño ven de frente e
por suposto non existía a Ponte da Barca. As pontes
remataron cos barqueiros, sin dúbida.
Para rematar outra fotografía do Ponte da
Barca, neste caso o fotógrafo é Miguel Menacho
e a fotografía parece que invita a sentarse no lugar e
lembrar a historia que ten, cantas voltiñas nas barcas que
había na zona, e non fai moito, que llo pregunten á
Rogelio Martínez, que viña dende Arnoia e
que pasou o río Miño neste lugar unhas cantas veces. Decir
que tanto Julio, como Menacho e Rogelio foron alumnos do que
escribe no Item de Ribadavia e actualmente amigos e
compañeiros na A. Cultural Exaprin Ribadavia.
Volver
Ponte Nova de
Filgueira
Coordenadas 42.214306
-8.189091
Mapa de situación da Ponte Nova de Filgueira que une a estrada
PO-400 dende Filgueira a Cortegada a OU-801 variante da OU-133
(antigua C-531), no seu treito Cortegada-Filgueira, ver o
mapa actual. O
trazado da estrada cruza o río Miño unindo as provincias de
Ourense (Concello de Cortegada) e a de Pontevedra (Concello
de Crecente). Aquí o
encoro de Frieira, noseu nivel normal, ten uns 140 m..
Ademais a uns 20 m. da marxen dereita pasa a vía de tren
Ourense-Vigo. Inda por riba o lugar ten fortes pendentes o
que levaba a construir unha ponte de lonxitude máxima de 260
m. No vou entrar nas
cuestións técnicas desta pontes xa que sería moi longo e non
doado de entender, si remito a un pdf que explica con todo
detalle os problemas que tiveron, que no foron poucos e que
resolveron con moito éxito.
A calzada ten
11.3 m. e ten unha altura de 27 m. sobre o río Miño que
neste caso é o encoro de Frieira. A lonxitude total da
ponte vai os 250m.
Citar os constructores Arias Hermanos
e os inxeneiros Juan M. Calvo Rguez. e
Joaquín Arroyo Márques
Nova Ponte de Filgueira.
Feita en 2008 evidentemente xa que a ponte que había,
metálica no centro, era pequena e estreita.
A súa montaxe foi de película xa que a peza central da ponte
veo río abaixo dende a desembocadura do Arnoia, partiu do
Balneario de Arnoia, 5 km.
difíciles... Una peza que era de 84 m., nada menos de
lonxitude, e 5 m. de ancho. Pesaba 230 Mp.
Vexamos unha pequena secuencia de como
levaron e encaixaron esa peza metálica no medio da ponte:
Así estaba a ponte esperando a peza central.
Esta era a peza que foi os 5 km. río abaixo.
Axudaron dous pequenos remolcadores tipo "zodiac" que se ven
na fotografía así como un sistema especial para sosteñelas e
que non afundiran. Levoulles cinco horas. A velocidade de 1
nudo.
Unha vez na ponte veo o izado, o acoplamento
e o xiro especial.
Así quedou posta con trozo de ponte que
faltaba.
Outra fotografía da ponte. Xa a peza posta.
E o resultado final.
A Ponte Vella, metálica, de Filgueira.
Inda pasei unhas cantas veces por ela, xa que esa revolta do río
Miño que se ve despois, antes de facer o encoro de Frieira era
un lugar de pesca da troita incrible. Tempos aqueles 1968.
Volver
A Ponte de Frieira
Mapa de lugar da Presa,
coordenadas lat. 42.154692º
long. -8.196582º
150 m. de largo e una altura aproximada de 25 m. ao
río.
Esta ponte data de finais da década 1970-80
Ponte Frieira está situada a
poucos metras da Presa de Frieira, que se ve no mapa. Veu
a sustituir unha ponte Colgante que había na misma zona. Esta
Ponte une os pueblos de Frieira (en Crecente - Pontevedra) e Acivido
(en Padrenda- Ourense) xusto na fronteira de España e Portugal.
Observar no mapa o trazo amarelo que delimita os dous paises. A
partir da desembocadura do río Troncoso a parte esquerda do río
é portuguesa e a parte dereita é España.
A Ponte une as estradas PO400 que dende Ribadavia
leva A Filgueira e Arbo coa OR-412 que ven dende Cortegada ata
Acivido.
O río Miño e a Ponte de Frieira.
Fotografía de Secundino Lorenzo.
Esta fotografía onde se ve parte da presa de
Frieira ten unha peculiaridade: no medio, xusto enfrente,
desemboca o río Barxas ou río Troncoso e marca a fronteira, a
chamada "raia mollada" dende este lugar e a desembocadura
do río Miño. En total 75,5 km. de río Miño que compartimos
Galicia e Portugal. Parte dereita Galicia, parte esquerda
Portugal.
A fotografía está sacada dende a Estación de
tren de Frieira.
Xusto no medio da fotografía vese a saída dun regato que é
xustamente o río Troncoso. Río arriba é España, río abaixo dese
lugar unha parte é de España e outra de Portugal. A fotografía é
de Secundino Lorenzo.
Fotografía curiosa, anterior a 1960, onde se ve a pasarela que
había na zona e que permitía pasar de Frieira a Acivido.
Observar que inda non empezaran a facer a presa.
A fotografía, da que descoñezo ao autor, é así de
pequena e non ten moita calidade. Hoxe na zona soio quedan os
anclases desta ponte. Lembro esta pasarela perfectamente, xa que
inda existía en 1968, cando eu visitei a zona, xa que a
pesca da troita abría antes en Portugal e un poco máis abaixo
está o río Troncoso que era internacional. Marxen esquerda
Portugal, marxe dereita España.
Volver
Ponte da estrada Lu-P-1611
No mapa vese o río Miño, por certo por debaixo da cidade de
Lugo. A ponte cruza ó río Miño,a 300 metros da desembocadura do
río Neira. Por baixo desta ponte está en períodos de chea a cola
do encoro de Belesar.A ponte está na estrada Lu-P-1611 que vai
dende o corredor CG-2.2 Nadela-Monforte, preto do pueblo de
Maceda e conecta coa estrada que leva dende Ourense a Lugo, a
N-540, practicamente en Guntín e si sigue coa A54
(Lugo-Santiago).
Parte dereita da Ponte coa desembocadura do río Neira.
Parte de abaixo da ponte no sentido que vai o río Miño.
Esta é a ponte e a estrada Lu-P--1611. A 300 m. a dereita da
fotografía desemboca o río Neira. Un río extraordinario en
tempos, con moita troita e moito caranguesos autóctonos que
desapareceron despois duns anos afectados pola sobrepesca e
polo encoro, no soio desapareceron os caranguesos senón tamén as
anguías, entre
outros.
Volver
|